Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych to forma regularnego treningu grupowego opartego na zasadach teorii kognitywnego nauczania społecznego.
Głównymi celami programu są:
- rozszerzenie wiedzy o umiejętności społeczne
- zwiększenie zakresu umiejętności wykonawczych
- zmiana doświadczeń, przeżyć związanych z byciem w sytuacjach społecznych – uzyskanie lepszej samooceny, zmniejszenie doświadczanego napięcia.
Dzieci zdobywają umiejętność:
- poprawę koncentracji uwagi;
- rozpoznawania rodzajów przeżywanych emocji;
- pohamowania niekontrolowanych zachowań i spontanicznych reakcji;
- przeżywania pozytywnych doświadczeń w grupie rówieśniczej;
- poprawy samooceny.
Co ćwiczymy na TUS-ach?
Umiejętności: zawierania nowych znajomości, słuchania, zadawania pytań, odmawiania, dyskutowania, inicjowania rozmowy, odpowiedniego reagowania na krytykę, wyrażania krytyki, radzenia sobie z uczuciami oraz rozróżniania uczuć, wyrażania gniewu i rozczarowania, mówienia komplementu.
Dzieci, które biorą udział w TUS-ach nabywają umiejętności radzenia sobie ze swoimi problemami (z przeżywaniem sukcesu i porażki), potrafią reagować na docinki innych, pohamować własną złośliwość, rozwiązywać konflikty z rówieśnikami, słuchać poleceń do końca i czekać na swoją kolej, a także ponosić konsekwencje swoich działań.
Trening umiejętności społecznych jest dla dzieci z zespołem Aspergera, autyzmem, ADHD, całościowymi zaburzeniami rozwoju. Może on pomóc również dzieciom nieśmiałym, reagujących lękiem oraz wycofanych.