Diagnoza procesów Integracji Sensorycznej
- Polega na przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami, obserwacji dziecka podczas spontanicznej i kierowanej zabawy, a także w przypadku dzieci powyżej 4 roku życia specjalistycznych testów.
- Pełna diagnoza Oceny Dojrzałości Procesów Sensorycznych obejmuje 2-4 spotkania (180 – 240 minut łącznie).
- Pełna diagnoza kończy się wydaniem pisemnej opinii.
Diagnoza integracji sensorycznej jest przeprowadzana przez specjalistów, takich jak terapeuta integracji sensorycznej, fizjoterapeuta, psycholog, logopeda. Diagnoza może składać się z różnych elementów, w tym:
- wywiadu z rodzicami lub opiekunami pacjenta, w celu uzyskania informacji na temat historii rozwoju pacjenta oraz obecnych trudności,
- obserwacji pacjenta podczas różnych czynności i zadań,
- testów i skali, które pomagają zmierzyć i ocenić funkcjonowanie integracji sensorycznej pacjenta, kwestionariusz sensomotorycznego rozwoju dziecka
- badań neuropsychologicznych lub neurologicznych, jeśli jest to uzasadnione, Obserwacji Klinicznej (szeregu zadań, o których wykonanie jest proszone dziecko, w celu wykluczenia lub potwierdzenia trudności z obszaru związanego z SI (np. reakcje równoważne, posturalne, koordynację, planowanie motoryczne i wiele innych)
- ocena zachowania i umiejętności pacjenta, w tym np. zdolności motoryczne, percepcję wzrokową i słuchową, koordynację ruchów, napięcie mięśniowe, równowagę i orientację przestrzenną, Obserwacja Swobodnej i Ukierunkowanej Zabawy – na podstawie obserwacji swobodnej zabawy doświadczony terapeuta wyciągnie szereg diagnostycznych wniosków dotyczących funkcjonowania dziecka.
- Uzyskanie informacji z innych źródeł, takich jak np. nauczyciele, lekarze, specjaliści od innych dziedzin, jeśli to konieczne.
Wynik diagnozy może wykazać, czy pacjent ma trudności z integracją sensoryczną i jakie konkretnie obszary są dotknięte tymi trudnościami.
Jakie zachowania dziecka mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej?
- Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
- Ma trudności z jedzeniem
- Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
- Nie jest samodzielne
- Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
- Często wpada na stojące przedmioty
- Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
- Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
- Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
- Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
- Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
- Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
- Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
- Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
- Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
- Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
- Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
- Nie znosi metek od ubrań
- Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
- Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
- Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
- Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
- Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
- Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
- W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
- Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazde na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo
- Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki
Zachowania wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:
- Nadmiernie płaczliwe
- Ma problemy ze snem - często wybudza się w nocy
- Nie lubi być brane na ręce, przytulane
- Nie toleruje spacerów
- Nie toleruje ostrego światła
- Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
- Zwykle płacze podczas kąpieli
- Nie lubi jeździć samochodem
- Ma trudności z jedzeniem
- Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy
- Unika kontaktu wzrokowego
- Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
- Jest nadmiernie spokojne
- Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
- Nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy
Zapisy do poradni Integracji Sensorycznej przyjmujemy telefonicznie:
tel: 669 167 477
Adres gdzie odbywają się zajęcia :
Poradnia Centrum Integracji Sensorycznej
ul.Jagiellońska 88
00-992 Warszawa