Diagnoza procesów Integracji Sensorycznej

  • Polega na przeprowadzeniu wywiadu z rodzicami, obserwacji dziecka podczas  spontanicznej i kierowanej zabawy, a także  w przypadku dzieci powyżej 4 roku życia  specjalistycznych testów.
  • Pełna diagnoza Oceny Dojrzałości Procesów Sensorycznych obejmuje 2-4 spotkania (180 – 240 minut łącznie).
  • Pełna diagnoza kończy się wydaniem pisemnej opinii. 

Diagnoza integracji sensorycznej jest przeprowadzana przez specjalistów, takich jak terapeuta integracji sensorycznej, fizjoterapeuta, psycholog, logopeda. Diagnoza może składać się z różnych elementów, w tym: 

  • wywiadu z rodzicami lub opiekunami pacjenta, w celu uzyskania informacji na temat historii rozwoju pacjenta oraz obecnych trudności, 
  • obserwacji pacjenta podczas różnych czynności i zadań, 
  • testów i skali, które pomagają zmierzyć i ocenić funkcjonowanie integracji sensorycznej pacjenta, kwestionariusz sensomotorycznego rozwoju dziecka
  • badań neuropsychologicznych lub neurologicznych, jeśli jest to uzasadnione, Obserwacji Klinicznej (szeregu zadań, o których wykonanie jest proszone dziecko, w celu wykluczenia lub potwierdzenia trudności z obszaru związanego z SI (np. reakcje równoważne, posturalne, koordynację, planowanie motoryczne i wiele innych)
  • ocena zachowania i umiejętności pacjenta, w tym np. zdolności motoryczne, percepcję wzrokową i słuchową, koordynację ruchów, napięcie mięśniowe, równowagę i orientację przestrzenną, Obserwacja Swobodnej i Ukierunkowanej Zabawy – na podstawie obserwacji swobodnej zabawy doświadczony terapeuta wyciągnie szereg diagnostycznych wniosków dotyczących funkcjonowania dziecka.
  • Uzyskanie informacji z innych źródeł, takich jak np. nauczyciele, lekarze, specjaliści od innych dziedzin, jeśli to konieczne. 

 Wynik diagnozy może wykazać, czy pacjent ma trudności z integracją sensoryczną i jakie konkretnie obszary są dotknięte tymi trudnościami. 

Jakie zachowania dziecka mogą wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej?

  • Dziecko jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy
  • Ma trudności z jedzeniem
  • Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się
  • Nie jest samodzielne
  • Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się na prostej drodze
  • Często wpada na stojące przedmioty
  • Ma problem z koncentracją uwagi, często się rozprasza
  • Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce – podpiera głowę, zjeżdża z krzesła
  • Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała
  • Uwielbia karuzelę i huśtawki lub ich unika
  • Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko
  • Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania
  • Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze, hulajnodze
  • Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. materacu
  • Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody
  • Nie toleruje zabiegów higienicznych np.: mycie głowy, kąpiel, obcinanie włosów, paznokci
  • Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego
  • Nie znosi metek od ubrań
  • Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, często już znoszone rzeczy
  • Nadmiernie zwraca uwagę na brudne dłonie, unika brudzących zabaw
  • Nie adekwatnie dopasowuje siłę do zadania
  • Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku
  • Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko
  • Ma problem z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
  • W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu by się odnaleźć w otoczeniu
  • Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboką wodę, szybką jazde na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo
  • Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki


Zachowania wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:

  • Nadmiernie płaczliwe
  • Ma problemy ze snem - często wybudza się w nocy
  • Nie lubi być brane na ręce, przytulane
  • Nie toleruje spacerów
  • Nie toleruje ostrego światła
  • Jest bardzo wrażliwe na dźwięki
  • Zwykle płacze podczas kąpieli
  • Nie lubi jeździć samochodem
  • Ma trudności z jedzeniem
  • Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy
  • Unika kontaktu wzrokowego
  • Jest w ciągłym ruchu, potyka się o własne stopy
  • Jest nadmiernie spokojne
  • Ma trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłuższą chwilę bawić się jedną zabawką
  • Nie potrafi zorganizować sobie prostej  zabawy

Zapisy do poradni Integracji Sensorycznej przyjmujemy telefonicznie:

tel: 669 167 477

Adres gdzie odbywają się zajęcia :

Poradnia Centrum Integracji Sensorycznej 
ul.Jagiellońska 88
00-992 Warszawa

To Top ↑